NetPincér interjú

A NetPincér egy egyetemi garázscégből lett Magyarországon és nemzetközi vizeken is ismert és elismert vállalat. A kezdetekről, későbbi sikerekről Perger Péterrel, az egyik alapítóval beszélgettünk.


Perger Péter
alapító
Hogyan jött a NetPincér ötlete?
1999-ben egy üzlettársammal alapítottuk a NetPincér.hu-t. Első pillanattól kezdve arra törekedtünk, hogy az interneten jelen lévő emberek könnyen és gyorsan találjanak maguknak ebéd és vacsora alternatívákat. Az 1990-es évek még hőskornak számított az internet szempontjából, elsősorban a kollégista egyetemisták körében terjedt el, hiszen nekik nem került saját költségbe az internet. 
Hogyan lett a NetPincérből ismert cég?
Mi is a Közgáz Kinizsi kollégiumából működtettük a céget, ahol a tárgyalások, interjúk helyszíneként az igazgatói irodát kértük kölcsön. Az első, kollégiumi időszak 1-2 évig tartott. Márkaismertségünk csak a technika orientált felsőfokú iskolákban tanulók körében volt, de ott viszont az első pillanattól kezdve népszerűek voltunk. Mivel még nem volt mobiltelefon, ezért kapóra jött, hogy ingyen lehet rendelni ételt interneten keresztül a NetPincér segítségével. 2002 környékéig a geek társadalomra fókuszáló márka voltunk, utána nyitottunk szélesebb közönség felé. Például együttműködésünk volt az Index elődjével, az akkori oldalon, a bal felső sarokban megkaptuk a logó helyét.
Ha színesre váltotta logó, akkor féláron rendelhettek ételt tőlünk a látogatók. Ez az első évben elsősorban az egyetemisták körében volt népszerű. A második évben már korlátokat kellett bevezetnünk, mert annyian jöttek a szerverre adott pillanatban, hogy az nem bírta a terhelést. Ebben az időszakban a szlogenünk az volt, hogy „Amikor az étel házhoz megy”.
Mikor bővültek igazán?
Az első 3 évben tudatosan próbáltuk használni a sajtót, hiszen érdekes téma voltunk és mivel olyan irányból is jöttünk, ezért előszeretettel állítottuk be a vállalkozást garázsvállalkozásként. 2002 és 2007 között azonban már mi is bővültünk, pozíciókat hoztunk létre, eléggé intenzív külföldi terjeszkedésbe kezdtünk, a Magyarországon megtanultakat kiexportáltunk. Volt olyan időszak, hogy 8 országban működtünk. A márkaismertség szempontjából a fordulópontot 2007-2008-ra tenném. Majd ahogy nőttünk, úgy lett szélesebb a marketing stratégiánk is és kb. 2 évvel ezelőtt mentünk el az online marketingen kívül eső területekre is.  
 
Később eldöntöttük, hogy a fiatal, velünk együtt növő célcsoportot bővítjük, és 2009-2010-ben az igazi célcsoporttá már a fiatalak anyukák, fiatal hölgyek váltak. Ekkor pozícionáltuk át magunkat azzá, hogy mi nem ételt, hanem szabadidőt adunk. Új szlogenünket, a „Könnyű nekem, mert nem főzök” szlogent azóta is használjuk. 
 
Mindezek mellett úgy gondoljuk, hogy a legerősebb marketing „eszközünk” a korrekt és normális szolgáltatás.
Mekkorák most, mi van a NetPincér mögött számokban?
Mi soha nem arra figyeltünk, hogy hány látogatónk van, mert nekünk a rendelések száma volt fontos. Érdekes adat, hogy idén elértük az 5 milliárdos közvetített forgalmat, az árbevételünk pedig kb. 500 millió Ft. Már csak két országban vagyunk jelen, Magyarországon és Ausztriában, hiszen a Nyugat-Európai piacokon erős a verseny. A legtöbb európai országból mára kivonultunk, mivel  csak azokon a piacokon szeretnénk megmaradni, ami fontos számunkra. 
Hol tart most a NetPincér most a magyar és az osztrák piacon?
Magyarországon piacvezetők vagyunk a megalakulásunk óta. Ausztriában 2011-ig piacvezetők voltunk, ott azért veszítettük el a pozíciót, mert a kisebb szereplőket egy szereplő felvásárolta, így a 2. helyre csúsztunk. 
Hogy érintette Önöket azt elmúlt pár év?
Nálunk nincs karácsony, nincs húsvét és nincs válság, hiszen az emberek mindig esznek. A kereslet nem csökkent, hanem inkább nőtt, hiszen az emberek életvitele is változott. Ami miatt aggódnunk kell, az az újabb versenytársak megjelenése és a piaci szabályozások. 
Az elmúlt 12 évből mire a legbüszkébb?
Üzleti szempontból nagy eredmény, hogy van arra rálátásunk, hogy miképpen működik egy házhozszállítás több országban. Magyarország kiemelkedően fejlett ebből a szempontból, ezért úgy gondolom, hogy ebben alapvetően nekünk is szerepünk volt. A napi 6.000 db. rendelés egy olyan potenciál, ami valami okból kifolyólag más piacon nem jött létre.
Mik a jövőbeli célok?
További fejlesztéseket szeretnénk, olyan témákra fókuszálunk, ami az emberek számára fontos. Egy ilyen téma a sport, így már létrehoztunk a Sportolj.hu oldalt, ahol a ma sportolási alkalmatosságokat kereső emberek egy oldalon találhatnak számukra megfelelő elfoglaltságot. Ugyan a projekt még gyerekcipőben van, de az oldalon keresztül már nagyon sok helyen foglalhat magának termeket, pályákat a látogató. 
 
Abból indultunk ki, hogy a fejlesztői csapat megszerzett tudását, marketing gondolkodását más iparágban is elvigyük és tudjuk kamatoztatni a NetPincér során tapasztaltakat. Így valójában inkubátorházként is működünk.
Személy szerint Ön mit tart a legnagyobb sikerének, hogyan élte meg az elmúlt éveket?
A magánéleti siker fontos része annak, ha egy ember egy tevékeny, jól működő vállalkozást akar üzemeltetni. Ezért a magánélet és munka közötti egyensúly megtalálása a legfontosabb feladat. Az én életemben sokáig a munka volt az elsődleges, a saját káromon tanultam meg, hogy ez nem jó, így a családot is sikerült beépítenem az életembe. Amikor a Sportolj.hu-n elkezdtünk dolgozni, akkortól vált a sport is az életem részévé, ami nem csak testi, hanem lelki erőt is adott az egyensúly fenntartásához.
 
Üzleti szempontból a legnagyobb siker számomra az, hogy a kollégáim hány éve dolgoznak velem. Több kolléga nagyon hamar elmegy, mert rájön, hogy ez nem neki való, de a többség több éve, akár 10 éve is velem dolgozik. 
 
Úgy vélem, nem az az érdekes, hogy mennyi pénzt kerestünk, hanem az, hogy hogyan éreztük magunkat a pénzkeresés közben, hogy milyen munkakörülmények állnak rendelkezésünkre.
Mi a NetPincér küldetése?
A mi küldetésünk a példamutatás. A mi utunk is azt mutatja, hogy innovációval és kitartással lehet sikert elérni. Amit mi csináltunk, az egy olyan új dolog volt, amit nem tudtuk megtanulni máshol, ezért a tudást saját belső képzések segítéségével szereztük meg. Ezért fontos számunkra az, hogy a felsősoktatási intézményekben az online marketing oktatásokon kívül legyen gyakorlati képzés is, hiszen jelen pillanatban gyakorlati oktatás nincsen. Ha felkérnek ilyen jellegű együttműködésre, akkor szívesen állunk rendelkezésre!