TERC interjú

A TERC Kft-t 1990-ben 3 barát („TERC”) alapította 1 millió forintos törzstőkével. Jelenleg a kft. törzstőkéje 113 millió forint, melyen túlmenően jelentős vagyonnal is rendelkezik. A cég az építőipari normagyűjtemények, szoftverek mellett szakkönyvekkel, oktatással, mérnöki szolgáltatásokkal is foglalkozik, az építőipar háttér szellemi intézményeként tartják őket számon.

A cég történetéről, fejlődéséről, céljairól az egyik alapítóval, Molnár Miklós Konráddal beszélgettünk. 

Kovács Zoltán
Molnár Miklós Konrád
Ügyvezető igazgató

 

Hogyan alakult meg a TERC Kft.?
A 80-as évek elején építőipari tervezésekkel foglalkoztam. Akkor jöttem rá arra, hogy senki sem szeret a tervezés költségvetési oldalával foglalkozni, ráadásul kevesen értettek hozzá igazán, ezért 1982-83-ban már csak költségvetés-készítéseket és tervezéseket végeztem.
 
A cég elődje 1985-től GMK társasági formában működött, majd amikor 1990-ben kft. alapítására lehetőség kínálkozott, úgy döntöttünk, hogy lezárunk egy korszakot és hárman indítunk egy teljesen új céget. Egy idő után ez a hármas közösség a fejlődés gátja lett, és mivel akkor már több kft-vel is rendelkeztünk, ezért a cégeket szétosztottuk és a TERC maradt az én tulajdonomban.
Mi volt az, amitől a cég különlegessé vált?

Már 1984-ben, a Commodore számítógépek megjelenésekor költségvetés-tervező szoftvereket készítettünk, így megelőztük a korunkat. Felismertük, hogy a hatékonyság érdekében szükséges egy program, hiszen gyorsabb volt így elkészíteni a költségvetéseket, mint gépelni, átírni, majd újra gépelni. Ennek köszönhetően a Commodore-os korszakban több mint 350 szoftvert tudtunk eladni. Nagyon gyorsan haladtunk előre, hiszen néhány évvel később a privatizáció során megvettük ezt a tevékenységet folytató FÜTI vállalatot.

Minek köszönhető igazán ez a fejlődés, mi az Önök legnagyobb értéke?

Alapvetően kétféle értéket állítunk elő: magát a szoftvert és az adattárat. A költségvetési adattár jelen pillanatban több mint 200.000 féle tételt, tételváltozatot és kb. 120.000 anyagot tartalmaz. Ez az igazi érték, hiszen a számítástechnikai programozásokhoz csak idő kell. Az adatbázist előállítani nagyon nehéz, szinte lehetetlen. Sokat számít az is, hogy a korábban megvásárolt FÜTI adatbázisa is mind hozzánk került, hiszen ott 320 ember dolgozott, az ő szellemi tulajdonuk pedig mind a mienk lett.

Jelenleg hány embert irányít?

34 főfoglalkozású és kb. 100-150 külsős munkatársunk van, hiszen szerteágazó a tevékenységünk. Felnőtt szakképzésünk során 30-40 oktatóval dolgozunk, valamint a szakkönyvkiadás terén is rengeteg egyetemi vezető munkatárs dolgozik velünk.

A pilléreket fokozatos kezdték el építeni?

Sokáig az építőipari normagyűjtemény és a szoftver volt a fő szakterületünk. Amikor 1997-ben a jelenlegi székhelyünk épületét megvettük és átalakítottuk, azt terveztük, hogy olyan szolgáltatóházat hozunk létre, ahol az egyik ajtón bemegy az ügyfél, hogy házat szeretne építtetni és amikor a másik oldalon kijön, tulajdonképpen összeállt a ház és nem kell tovább futkosnia.

 
Erről a tervről lemondtunk, hiszen nem összeegyeztethető a magyar mentalitással és inkább fejleszteni kezdtük cégünket. 
Hogyan jöttek létre az új pillérek?

Első lépésben a CAD stúdiót hoztuk létre, amely építőipari tervező szoftverek forgalmazásával foglalkozott, ezen kívül kiegészítő szoftvereket is írtunk hozzájuk. 

 

A második lépcső akkor indult, amikor a Műszaki Könyvkiadótól megvettük az építőipari üzletágát szerzői és kiadói jogaival együtt, sőt, azok a kollégák, akik a könyvkiadónál dolgoztak, szintén átjöttek hozzánk.

 

A harmadik pillér az oktatás lett, hiszen úgy gondoltuk, hogy mérnököket, építőipari szakembereket kellene tovább képeznünk, valamint ma már kötelező továbbképzésekkel is foglalkozunk. 10 éve akkreditált felnőttképző intézményként működünk, OKJ-s szakképesítésekkel, kötelező és szabadon választott kreditpontos képzéseket, számítástechnikai oktatásokat szervezünk.

A TERC az építőiparon belül megkerülhetetlen tényező?

Eddig is piacvezetők voltunk 80-85%-ban, viszont egyik konkurenciánk tavaly abbahagyta tevékenységét, a KONTROL Kft-től pedig az építőipari-technológiai adattárakat, azok szerzői, forgalmazói jogait idén március 31-én vettük meg.

2010-ben közel 7 hónapig jogszabály rendelte el, hogy az építési célú közbeszerzési eljárásoknál a minisztérium honlapján elérhető, bárki számára térítésmentesen használható szoftverrel kellett a költségvetést elkészíteni. Az erre kifejlesztett TERC-ETALON Építőipari Költségvetés-kiíró Programrendszer ugyan ingyenes szoftver volt, ugyanakkor ennek PR értéke mellett közvetett forgalomnövelő hatása volt. Most a piac önmagát szabályozza arra, hogy ezt a rendszert használja, így szinte valóban megkerülhetetlenekké váltunk.

Mennyire gondolkozott abban, hogy a jelenlegi pillérek mellett az építőiparban elért eredményeket más területre is átviszik?

Keressük azt, hogy mivel tudjuk túlélni az építőipar nehézségeit, ezért tavaly két olyan területre is betettük a lábunkat, amely már nem kizárólagosan építőipari tevékenység. Tavaly EU-s források segítségével vettünk egy könyvdigitalizáló berendezést. Ez a gép emberi kéz érintése nélkül 2800 oldalt tud digitalizálni óránként anélkül, hogy károsítaná a könyvet. Bár már 400 könyvet digitalizáltunk, ugyanakkor ez teljesen új üzletágunk, kevés még rá az érdeklődés és a piac sem stabil, ehhez elég csak a szerzői jogok körüli dilemmákra gondolnunk. A másik üzletág pedig dokumentum archiváló gépek magyarországi nagykereskedelmével, disztribúciójával foglalkozik. Ebbe beletartozik a postánál megtalálható csekk beolvasó gépektől kezdve a dupla A0 papírok beolvasására alkalmas gépekig terjedő berendezések forgalmazása is.

Az elmúlt 23 évben mire volt a legbüszkébb?

A cég alapításától kezdve ez idáig egy embert sem kellett elbocsátanunk, nem volt bércsökkentés és első perctől kezdve erős nyereséghányaddal dolgozunk, valamint soha nem vettünk fel hitelt.

Mi a TERC küldetése?

Az építőipar további segítése, támogatása és rendbe tétele. Nem tagadom, ennek érdekében lobbi tevékenységeket is végzünk.

Mivel lenne elégedett jövő ilyenkor?

Ha az új üzletágak és a KONTROL Kft. tevékenységének átvétele részben megtérülne, ha tisztább lenne a szakma és megszűnne az építőipar további visszaesése, valamint ha eltűnnének végre a világháborús lövésnyomok a budapesti falakról.

Mit jelent Önnek a MagyarBrands díj?

Számunkra a díj annak az elismerése, hogy egy cég kitalál egy semmihez sem kapcsolható márkanevet, ami ma szinte megváltoztathatatlan a magyar piacon. Tehát ha az mondjuk, hogy TERC, az építőipar ismeri a márkát. Mi hiszünk abban, hogy a MagyarBrands díj olyan értéket képvisel, ami meghatározó a magyar piacon a Magyar Termék Nagydíj mellett. A MagyarBrands díjat az elmúlt két alkalommal is elnyertük és idén is pályázunk.

Hogyan kommunikálják a díjat?

A havonta több mint 130.000 címre kiküldött hírlevelünkben, levelezésünkben és kiadványainkban is szerepel, valamit hírként is feltüntetjük, hiszen nagyon értékeljük azt.

Milyen lépéseket tudnak még tenni, hogy a márkájukat tovább építsék?

Jelen pillanatban az etikai díj megszerzése a célunk, bízunk abban, hogy ezt is meg fogjuk kapni. Több díjat is elnyertünk már, mint pl. a Magyar Termék Nagydíj, a Magyar Minőség Háza díj, voltunk az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása. Ezekre a díjakra büszkék vagyunk és úgy gondoljuk, hogy a jelenlegi aktivitásunk mellett ezek és az eddigi elért eredmények segítségével a TERC egy stabil és megbecsült márka marad.

 
     
X
Brandig 2017