A megkülönböztető védjegyek, mint a kiváló magyar márkákat fémjelző MagyarBrands logó használatának erejét idén piackutatással is felmérte a MagyarBrands Program. Az országosan reprezentatív mintán végzett felmérés több ponton is tanulságos eredményt hozott. A fogyasztók majdnem fele ismeri a kiváló magyar márkákat fémjelző Magyar Brands logót, többségük gyakrabban is vásárol ilyen logót magán viselő terméket. A megkérdezettek közel fele szerint egy MagyarBrands termékben biztosan meg lehet bízni, a megkérdezettek több, mint 40 százaléka számára az ilyen termékek kategóriájukban a legjobb terméket/szolgáltatást jelentik.
A feltevést, hogy a hazai fogyasztók vásárlásait pozitívan befolyásolja egy termék vagy szolgáltatás magyar származása, igazolta az a kutatás, amelyet a MagyarBrands megbízásából az Impetus Research Piackutató Intézet végzett 2025 nyarán. A hazai fogyasztók több, mint 80 százaléka számára nem közömbös, hogy magyar vagy külföldi terméket vásárol-e, több, mint harmaduk (38%) számára ez kifejezetten fontos. A vásárlók egyharmada kifejezetten keresi a magyar márkák termékeit és előnyben részesíti őket a külföldi márkákkal szemben (míg a külföldi márkákat preferálók csak a célcsoport 13 százalékát teszik ki).
Kevésbé tudatos a Z-generáció?
Az adatok részletesebb tanulmányozása után azonban az is kiderült, hogy a fiatal generációk számára a magyar eredet már nem ennyire központi kérdés. A Z-generációsok, tehát (nagyjából) a 18-29 év közöttiek 22 százaléka egyáltalán nem, vagy csak kevésbé tartja fontosnak, hogy magyar terméket vásároljon, míg ez a negyvenes korosztálynak csupán 12 százalékára igaz. Külföldi terméket is nagyobb aránnyal vásárol a Z-generáció, 22%-uk általában vagy döntően külföldi márkák termékeit vásárolja.
„Ez a generációs különbséget ily módon jelző felmérés is jól mutatja, hogy milyen sokrétű, folyamatosan bővülő feladata van a kiváló magyar márkákat értékelő MagyarBrands Programnak” – nyilatkozta Serényi János, a MagyarBrands Program elnöke. – „A díjazási rendszer küldetése az elmúlt 15 évben alapvetően változatlan volt: a kiválasztási folyamaton keresztül minden évben ráirányítani a figyelmet a sikeres hazai márkákra, a kiemelkedő teljesítményükre. Az Impetus által végzett kutatás egyik legfontosabb tanulsága azonban az, hogy az eddigi keretek között zajló munkánk folytatása mellett hangsúlyt kell helyezni azokra a kommunikációs üzenetekre és csatornákra is, amelyekkel a fiatalabb generáció figyelme a magyar márkák felé fordítható.”
A MagyarBrands logó ismertsége
A MagyarBrands Kiváló márka elismerés nemcsak a magyar eredetnek szól, komplex, többszempontú díjazási rendszerével kiemeli az adott márka kivételes üzleti teljesítményét, ismertségét is, ezáltal pozitívan különböztetve meg a versenytársaktól.
A MagyarBrands kutatás kiterjedt arra is, vajon a fogyasztók mennyire ismerik a MagyarBrands védjegyet, mit üzen számukra?
Az eredmények rendkívül pozitívak, hiszen
A kutatás eredményei közül fontos kiemelni továbbá, hogy még azok körében is, akik nem látták, vagy nem emlékeznek a MagyarBrands logóra is találunk nem kevés olyan fogyasztót (28%), akik ha vásárlásaik során látnák, hajlamosabbak lennének az ezzel ellátott terméket választani. A MagyarBrands védjegyet látva a megkérdezettek közel fele szerint egy MagyarBrands termékben biztosan meg lehet bízni. Több, mint 40 százalékuk szerint az ilyen termékek a kategóriájukban a legjobb terméket/szolgáltatást jelentik.
A MAGYARBRANDS PROGRAMRÓL
A MagyarBrands a kiváló magyar márkák versenye 2010 óta.
A Program kiválasztási folyamata rendkívül komplex: egy márka pénzügyi adatok többszempontú vizsgálata, valamint fogyasztók és szakértők egyöntetű értékítélete alapján részesülhet ebben az elismerésben. A díj odaítélése számszerűsíthető kritériumok alapján történik, amelyet egy önkéntes, független szakértőkből álló bizottság döntése egészít ki. Pontozás alapján három alapkategóriában születik meg végül a díjazotti lista: kiváló fogyasztói, kiváló üzleti és innovatív márka kategóriában.
A MagyarBrands Programba a nevezés történhet a minden évben meghirdetett pályázat útján is, de a kiválasztásban fontos szerepet kapnak az adatbázisok, aktuális online kutatási eredmények, és a MagyarBrands Szakértői Bizottság zsűritagjainak jelölései is.
A MagyarBrands program kizárólag olyan magyar márkát értékel, amely Magyarországon született, vagy a létrejöttében-alapításában magyarok vettek részt. Ezen alapfeltételen túl a márkának rendelkeznie kell az alábbi feltételek egyikével: