Metapay interjú

A Metapay egy olyan tranzakciós rendszer, ami úgy lett kitalálva, hogy a megszokottól eltérő, speciális projekteket, tranzakciókat is ki tudjon szolgálni. Ahhoz, hogy átlássuk a cég hátterét Lévai Gáborral, a Metapay ügyvezetőjével beszélgettünk.

Hogyan született meg a Metapay?

A céget jelenleg három magyar magánszemély és egy kockázati tőkebefektető tulajdonolja. A magánszemélyek a 2005-ös ötletüket kezdték el 2007-ben üzletfejlesztési folyamatoknak alávetni, ami arról szólt, hogy a micropayment területet próbálták jobban beszűkíteni, illetve olyan magyarországi piacot, területet kerestek, ahol érdemes ilyen szolgáltatást nyújtani. Már akkor tisztán látszott, hogy az egyik ilyen terület a fesztiválok készpénzmentesítése, így a rendszer implementációja 2009-ben kezdődött meg, a tőkebefektető 2011-ben csatlakozott a céghez.

Volt külföldi minta szem előtt, esetleg magyarországi konkurencia?

2007-2009 környékén már volt olyan stadion külföldön, ahol volt készpénzmentes fizetési rendszer. Bár a tulajdonosok innen is vettek ötletet, de az üzletfejlesztési kutatás alapján olyan területet kerestek, ahol sűrű, de kis értékű tranzakciók jönnek létre. Ezen területek közül a fesztiválpiac volt kiemelkedő, így a cég 2010-ben először a Heineken BalatonSound és a Sziget fesztiválok VIP részében épített ki a teljes készpénzmentesítést, illetve a fesztiválok többi részén lehetett Metapay kártyával, illetve készpénzzel is fizetni.

Ez a pilot annyira jól sikerült, hogy 2011 óta a Sziget összes nagy rendezvényét mi készpénzmentesítjük. Ez évi 4 rendezvényt jelent, a Gourmet Fesztivált, a Balaton Soundot, a Voltot és a Szigetet. 

Van most konkurenciája a Metapaynek?

Amikor 2011-ben az első teljesen készpénzmentes fesztivált megcsináltuk, akkor gyakorlatilag mi voltunk az egyetlen ilyen cég a világon. 2011-ben megelőzött minket a Pálinkafesztivállal az OTP bank, de 2012-ben már mi csináltunk a Pálinkafesztivált és az OTP-vel is együttműködést kötöttünk.

Hogyan működik a szolgáltatás pontosan?

A Metapay Fesztiválkártya egy zárt körben kibocsátott elektronikus utalvány. A mi dolgunk egy olyan fizetési rendszer üzemeltetése, ami nem csak egy IT projekt, hanem inkább egy olyan szolgáltatásnyújtás, ami azt eredményezi, hogy a készpénzforgalom helyett minden tranzakció Metapay kártyával működik, amit különböző pontokon, helyszíneken tölthet fel a kártya használója. A szolgáltatás azt is jelenti, hogy egy fesztivált végigkísérünk az ötlet megszületésétől a lezárásig. Így a fesztivál minden részével együtt kell működünk, pl. programszervezéssel, jegyeladással, helyszíntervezésekkel, alvállalkozóval, valamint a marketingkommunikációba is bel kell folynunk. Mindig fesztiváltól és megállapodástól függ, hogy mekkora a mi részünk ebben.

A fesztivál idején pedig üzemeltetjük rendszert, azaz a mi pénztárosaink, hosztesszeink, IT csapatunk biztosítja a helyszínt. 

Mire vagy a legbüszkébb?

A fesztiválkártya megoldásunkra vagyok a legbüszkébb, hiszen ebben már világvezető pozíciót szereztünk 2011-ben. Bármelyik paraméterét is nézzük a projektnek, a kiszolgált emberek, terminálok, tranzakciók számát, vagy akár értékét is tekintjük, nincsen nagyobb társaság külföldön sem.

Konkrétan kaphatunk információt ezektől a számokról?

Olyan számokat tudok mondani, ami nem csak fesztiválokat takarja, hanem egyéb projektjeinket is. 2012-ben összesen kb. 550ezer látogatót szolgáltunk ki, a Metapay tranzakciós rendszer a fesztiválokon kb. 3,5 Millió tranzakciót bonyolított le, és ha nem csak a fesztiválokat nézzük, akkor a 2012-es évben 4,4 Millió tranzakciót csináltunk. Eddig a rendszeren keresztül több mint 13 Milliárd folyt át. 

Milyen területeken szolgáltattok még a fesztiválokon kívül?

Alapvetően tranzakciós szolgáltatásokat biztosítunk a fesztiválokon felül. Például plázakártyát, iskolakártyákat, elektronikus cafeteria kártyát, törzsvásárlói rendszereket is üzemeltetünk, de tény, hogy a fesztiválkártyák az elsődleges szolgáltatásunk.

Tervezitek a külföldi terjeszkedést?

A 2013-as évünk szól erről, szinte folyamatosan tárgyalunk külföldön. Nem könnyű a válság miatt sem, hiszen a válság még a nagy múlttal rendelkező fesztiválokat is megviselte. Bízom benne, hogy idén felmutathatunk egy külföldi fesztivált is, de aláírt szándéknyilatkozataink már vannak a 2014-es évre. Külföldre azért is nyitunk, mert a legnagyobb fesztiválokon már ott vagyunk, ezen felül szeretnénk mást is csinálni, szeretnénk kipróbálni magunkat külföldi más modellben. 

Magyarországon van még hova fejlődnötök?

Magyarország 4 legnagyobb fesztiválját mi készpénzmentesítjük. Azt gondoljuk, hogy akár egy 2.000 fős fesztivál esetén is van értelme a rendszerünk bevezetésének, bár egy kisebb fesztivál pénzügyi konstrukciója teljesen más. Ettől függetlenül sok céggel tárgyalunk, valamint az idei 4 nagy fesztiválon kívül mi csináljuk a tavasz és őszi Pálinkafesztivált és nem kizárt, hogy más fesztiválok is lesznek.úű

Hol szeretnéd magatokat látni egy év múlva?

Mindenképpen szeretnénk több külföldi fesztivált készpénzmentesíteni a magyar fesztiválok megtartása mellett.

Mitől képvisel a Metapay minsőget?

Ezt a céget úgy építettük fel, hogy nagyon tudatosan a legmagasabb szolgáltatási minőség elérésre törekedtünk. Például van egy saját fejlesztésű vállalatirányítási rendszerünk, ami kifejezetten a fesztiválok működtetését segíti elő. Ezen keresztül minden azonnal lekérdezhető, minden látható a rendszerben azonnal. Hibabejelentés esetén például bejelentéstől számított 30 percen belül meg kell oldanunk a hibát, amihez elengedhetetlen a megfelelő és gyors információáramlás.

Ezen felül az összes alvállalkozónk és az általuk hozott emberek képzése is rendkívül magas minőségű. Akár csak egy fesztiválra is veszünk fel embereket, nálunk szigorú elméleti és gyakorlati képzés van, mind elméleti és gyakorlati vizsgákkal, minimális hibázási lehetőséggel.

Mekkora hangsúlyt fektettek a márkaépítésre?

Kezdetben nem szerettük volna a Metapay-t brandként használni. Az élet azonban úgy hozta, hogy a kártyákon megjelent a Metapay logó, így egyre ismertebb lett. Évről évre elégedettségi kérdőívvel folyamatosan mérjük a szolgáltatásunk fogadtatását, ami alapján 82-88% közötti a fesztiválozók megelégedettsége, de a kifejezetten kereskedői kérdőívek is 85% feletti elégedettségi szinten vannak. Egyik oldalról nincsen saját marketingkommunikációnk, másrészről pedig szinte minden kártyán ott van a logónk. 

Hogyan és milyen formában szeretnétek kommunikálni a MagyarBrands díjat?

Van egy Facebook oldalunk, ahol minden fontos információt megjelenítünk, erre ki fogjuk tenni a hírt, a logó ezen felül az e-mailünk aláírásában is szerepelni fog, valamint sajtóközleményekre is rá fogjuk tenni.