Magyar sikertörténetek

A kereskedelmet mindig is állandó változás jellemezte, hiszen a működési környezet, a fogyasztói igények és ezzel a vásárlási szokások, valamint az aktuális ágazati trendek és a technológiai színvonal is folyamatosan változnak. Mindez szinte naponta új kihívások elé állítja a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi szektor szereplőit. A számos versenytárssal tűzdelt hazai piacon egyre kiélezettebb verseny zajlik a vásárlókért, melyben csak folyamatos innovációkkal lehet sikert elérni. A digitalizáció robbanásszerű fejlődésével ugyan az online jelenlét került inkább előtérbe, de egyelőre csak az offline értékesítés kiegészítéseként. Ágazati szereplők jönnek-mennek, de az évszázados kereskedelmi múlttal és kultúrával rendelkező Coop üzletlánc közel 25 éves működése jól bizonyítja, hogy hazai vállalkozásként eredményesen állja a versenyt a multikkal szemben. A franchise hálózat a legkisebb településeken is jövőbe mutató megoldásokkal teszi otthonosabbá a vásárlók számára az üzleteit, és egyre hatékonyabb digitális kommunikációval segíti a bevásárlás folyamatát. 

A kereskedelem mindennapjait egy folytonosan változó világ alkotja, amelyben naponta meg kell küzdeni az eredményekért. A multikkal tűzdelt piacon egyre kiélezettebb a verseny, csak kevesen mondhatják el magukról, hogy évtizedek óta stabil, meghatározó szereplői a hazai élelmiszer-kereskedelmi ágazatnak. A 100 százalékban hazai tulajdonban lévő Coop közel 25 éves jelenlétével méltón bizonyítja, hogy sikeresen alkalmazkodik a változásokhoz. A mára gazdasági csoportként működő hálózat története kivételes, hiszen több mint egy évszázadot átívelő történelmi gyökerekkel rendelkezik. Egyedisége abban rejlik, hogy annak idején, a szövetkezeti kereskedelemre jellemző eszmeiség, az összefogás és a közösség iránt érzett felelősség ma is meghatározza a működését és eredményeit. Cégpolitikájának középpontjában a kezdetek óta az innováció áll, legyen szó a 20. századi szövetkezetei boltokról vagy a mai modern Coop szupermarketekről.

Manapság a kereskedelem radikális változásokon megy keresztül, amelyben különösen nagy hangsúlyt kap az, hogy valaki képes-e tartani a lépést a kereskedelmi trendekkel, a technológiai színvonal fejlődésével. Az online és a digitalizáció adta lehetőségek háttérbe szorítják ugyan a személyes kapcsolatokat, ugyanakkor a fogyasztók mindig is igényelni fogják a hagyományos üzleteket, ám az jól látszik, hogy ezekben is felértékelődött az élmény faktor.
A Coop üzletei Magyarország szinte valamennyi településén jelen vannak, és ezeken a helyeken egyfajta közösségi térként funkcionálnak. A társaság kereskedelmi kultúrájában, gyökereiből adódóan mindig nagy hangsúlyt helyezett a barátságos, személyes eladásra és az aktuális trendeknek megfelelően egységeinek modernizálására. Üzletpolitikájának egyik legfontosabb eleme ma is, hogy megőrizze ezeket az értékeket és folyamatos fejlesztéssel, innovatív megoldásokkal erősítse meg különleges, „jószomszédi” szerepét. A folyamatos boltfelújítások során egyedi kialakítású, tágas belső terek, letisztult polcképek, a változó igényekhez alakított választék és a kényelmes, otthonos érzetet fokozó szolgáltatások jelennek meg az üzletekben a legkisebb településeken is.


Mára alapvető elvárás a kereskedelemmel szemben a fenntarthatóság és a felelős gondolkodás, amely a hatékony működés és a társadalmi aspektusok mellett figyelembe veszi a jövő szempontjait is. E tekintetben az üzletláncok esetében a bolti működés a legmeghatározóbb, amellyel a Coop is tisztában van, ezért innovációi – felújítás, zöldmezős beruházások – során mindig is kiemelt szempont volt az energia- és környezettudatosság. Mindez olyan hálózati szintű programokban ölt testet, mint a használt étolaj visszagyűjtése, a LED-es világítások alkalmazása, hűtők befedése, valamint a fűtési-hűtési rendszerek modernizációja, sőt megkezdődött a napelemes technológia tesztelése is. 


A közösségépítés mindig is az egyik legfőbb értéke volt a legtöbb hazai bolttal rendelkező Coop-hálózatnak. Mára azonban nem csak üzleteivel, de a közösségi online felületein és csatornáin is sikeresen tölti be ezt a szerepet. Ezt jól mutatja, hogy a hálózat Facebook-oldala az ország tíz leglátogatottabb oldala között szerepelt 2018-ban, továbbá eredményesen startolt a tavalyi évben a márka Instagram-oldala és Youtube-csatornája is. 


Nem kérdés tehát, hogyan tudja egy száz százalékban hazai tulajdonú üzlethálózat évtizedek óta megőrizni előkelő piaci pozícióját és versenyelőnyét. A címben megfogalmazott paradoxon ugyanis mára nem csak valósággá, hanem a Coop igazi küldetésévé is vált: minél többfelé nyitni a folyamatosan átalakuló világban – hogy a jó helyeken ezután is mindenki könnyedén találjon egy jó szomszédot.