Magyar sikertörténetek
Egészen véletlenül akadtunk a teljesen free Galactic Alien Force c. Java játékra.
Egy orosz mobilos oldalon figyeltünk fel rá, nagyon dicsérték, és mivel mi még nem hallottunk róla, gyorsan letöltöttük, kipróbáltuk. Ahogyan az lenni szokott - ez szinte már kötelező emberi gyarlóság - azonnal elindítottuk, lássuk mi is ez.
Magyar világsiker mobilon!
Egészen véletlenül akadtunk a teljesen free Galactic Alien Force c. Java játékra.
Egy orosz mobilos oldalon figyeltünk fel rá, nagyon dicsérték, és mivel mi még nem hallottunk róla, gyorsan letöltöttük, kipróbáltuk. Ahogyan az lenni szokott - ez szinte már kötelező emberi gyarlóság - azonnal elindítottuk, lássuk mi is ez.
Az indítóképernyőről megtudtuk, hogy a játékot a Game-Ever cég jegyzi, ez is ismeretlen számunkra. De lássuk a lényeget! Na, ez tetszik nekünk is! Vonzó és a stílushoz illő nyitógrafika, pörgős űrhajós-lövöldözős játék, gyönyörű színekkel, kidolgozott objektumokkal, szinte a Fishlabsot alázó robbanás effektekkel, a klasszikus játékkategória minden kellékével. Ez jó! Ezzel bizony játszani fogunk! Lássuk a beállítási lehetőségeket, hangoljunk mindent most már a játék teljes élvezetéhez, de nézzük meg az About menüpontot is, ki is ez a Game-Ever cég.
Az About megnyitása után leesett az állunk: de hiszen az alkotók magyarok!!!
Producer: Schmidt Zoltán, programozó: Schmidt Gábor. Végre egy magyar játék! és ez a játék napjainkban - minden túlzás nélkül állíthatjuk - világsiker. Egy magyar világsiker!
Látogassunk el az alkotók weblapjára: http://game-ever.com. Bizony, ők azok! Egy professzionális játékkiadó weblapja, és, hogy minden könnyebb legyen, az angolul nem beszélők magyar nyelven is olvashatnak, tájékozódhatnak az oldalon.
Ha velünk együtt minden olvasónk végigböngészte a Schmidt testvérek oldalát, itt az ideje, hogy felmerülő kérdéseinkre választ kapjunk!
Schmidt Zoltánt kérdezzük, a cég alapítóját és ötletgazdáját:
Mi is, mint minden semmiből felépült játékfejlesztő cég, garázs csapatként indultunk. Munka mellett, annyit tudtunk fejleszteni, ami szabadidőnkből és kedvünkből telt. De így sajnos nagyon lassú és fárasztó folyamat a játékfejlesztés, úgyhogy egy idő után választanom kellett a biztos jövedelem és a bizonytalan mobil fejlesztés mellett. 3 év alatt készült az első játékunk az Akatis. Bár a cégünk ismeretlen mivoltából a játék nem hozta meg a várt sikert, de sikerült ezzel sok kapcsolatot szerezni, és az évek folyamán hosszú távú együttműködést kialakítani. Ez meg is alapozta a cég jövőjét, folyamatosan kapunk megrendeléseket Magyarországról és külföldről egyaránt, mellette még a saját fejlesztésekre is marad idő.
Régebben nagyon szerettem a shoot’em up játékokat és még ma is szívesen játszom velük. Először 2003 körül fogalmazódott meg bennem az Akatis mint ötlet, ezt 2004 év végén tudtam megvalósítani, akkor kezdtük el a fejlesztést. A garázs-csapat lassúsága miatt ezt 2007-ben sikerült befejezni, ami elég sok idő egy ilyen projectre.
Mindenképp az volt a cél, hogy egy világszínvonalú játékot készítsünk, amivel talán sikerül betörni a külföldi piacra. 2007 végén az Akatis grafikája kezdett elavulttá válni és egy új nevet is szerettünk volna. Így készült egy új játék, ami játékmenetben egyszerűsített, de grafikában felújított változat lett. Ez lett a G.A.F.
Úgy tűnik, hogy jó döntés volt, mert a G.A.F.-ot ezzel a változattal sikerült nagyobb disztribútorokhoz is eljuttatni, és ezáltal megnyílt a kapu a többi ország felé is. Az oldalunkon azért van free játékként feltüntetve, mert az ott található linkről letöltve, egy reklám megtekintése után lehet vele ingyen játszani. Tehát a felhasználónak ingyenes, mi pedig a játék elindítások után kapunk részesedést a reklám bevételéből.
A mobiljáték üzletágban nagyon nehéz komoly pénzt keresni. A nagyobb cégek sok minőségi játékot készítenek, amiket szinte mindenhol lehet kapni, már csak a nevük miatt is. A kisebb cégekkel nem nagyon foglalkoznak a nagy beszállítók.
Ahhoz, hogy sikerüljön kitörni, sokkal jobb játékokat kell készíteni, amiknek nagyon sok telefonon kell működniük, de még akkor sem biztos a siker. Ezért az első játék után rá kellett jönnöm, hogy ha fenn akarom tartani a céget, nem hagyatkozhatom csak a saját játékokra. Szerencsére több cégtől is kaptam megrendelést alkalmazásra, vagy egyszerűbb játékok fejlesztésére, így a saját játékok készítése kicsit háttérbe szorult, de nem állt meg. Ahogy pénzből és időből telik, azokon a játékokon is dolgozunk.
Miután elsősorban a megrendelésekre koncentráltunk, a weboldal fejlesztése is háttérbe szorult. Hamarosan felkerül egy teljesen új verzió, amiben már több játékunk is szerepel és online ki lehet őket próbálni.
Igen, nagy hangsúlyt fordítottunk arra, hogy magyarul is lehessen kapni játékainkat. Az Akatis-t már 1 éve forgalmazzák a t-zones wap portálon magyarul. A G.A.F-ot pedig a nagyobb hipermarketekben lehet CD-n megvásárolni. A CD-s verziót egy kód segítségével, egy wap oldalról letöltve, vagy CD-ről telepítve lehet játszani telefonon. Sikerült a T-Mobile-lal nagyon jó kapcsolatba kerülnünk, ezért a jövőben biztos, hogy minden játék elérhető lesz a mobilszolgáltatók wap oldalán.
Idén végre sikerül több játékunkat külföldi disztribútoroknak átadni, akik több mint 30 országban értékesítik őket. A nagy játékkiadók az én meglátásom szerint azért nem fordítanak sok játék minőségére nagyobb figyelmet, mert ezek általában brand-ra épülnek, tehát a nevük elég ahhoz, hogy megvegyék az emberek. Sajnos ez nem csak a mobil- hanem az egész játékiparra jellemző.
Talán, még egy dolgot említhetnénk... Mint tudjátok Budapesten található a Sony Ericsson Közép-Kelet Európai központja, itt dől el sok minden, ami Svédországban, vagy Londonban nem. Talán, ha a kelet-európai nyelveket (és az oroszt is) is be tudnátok illeszteni a játékaitokba, meg lehetne nyerni a Sony Ericssont kiadóként ebben a régióban. Tárgyaltatok már velük? Tudjátok, hogy e hónap elejétől már a teljes európai terület egyik Sony Ericsson vezetője is magyar lett? általánosságban is felvetődik egy további kérdés. úgy tűnik, arra törekedtek, hogy játékaitok szinte minden gyártó modelljén fusson. Ez bizonyos kompromisszumokat követel meg a programozásban. Vannak ugyanakkor gyártói specifikumok, mint mondjuk a 3D-s grafikák esetében, és mondjuk éppen a Sony Ericsson grafikai képességeket illetően. Terveztek valamilyen irányú "szakosodást", vagy továbbra is az univerzalitás lesz a cél?
Köszönöm a felajánlást, tesztelésre mindig nagy szükség van, főleg ha egy nagyobb projecten dolgozunk. Erre még visszatérhetünk a közeljövőben. A magyar Sony Ericsson központról eddig nem tudtam, mert jól látod, az a célunk, hogy minél több készüléken működjenek a játékaink. Ez nem csak követelmény a nagyobb cégeknél, hanem minél több telefonon működik, annál nagyobb az eladás is.
Régebben gondolkodtunk azon, hogy a telefon gyártókkal is lehetne tárgyalni, de ez elérhetetlennek tűnt. Mivel már van mit felmutatnunk, próbát mindenképp megérne. Sajnos nem lehet csak egy irányba menni a fejlesztéssel, pl: csak egyféle gyártón működjön, vagy csak 3D, stb. A nagyobb kiadók nem fogadják el a játékot, ha csak egy 3D-s verziót kapnak, mindenképp kell hozzá 2D-s verzió is.
Sok tervünk van a jövőre nézve, már kifejlesztettünk egy gyors 3D-engine-t, van bluetooth-os multiplayer kódunk (ezt a Tetrisenbe szeretnénk beépíteni), valamint nagyon sok játékterv. Ha minden jól alakul, ezeket a terveket hamarosan meg is tudjuk valósítani.
Zoli, köszönjük a beszélgetést! Nagyon örülünk, hogy megismerhettünk téged és cégedet. Mi nagyon büszkék vagyunk arra, hogy első megmérettetésetek sikeres, és a G.A.F. olyan jó kritikákat kapott szinte minden mobilos oldalon. A tehetségeteket már bizonyítottátok, most jön a neheze, de ne csüggedjetek, a tehetség, ha kitartással is párosul, előbb-utóbb meghozza a mindannyiunk által várt eredményeket!
forrás:www.seria.hu