A jó munkahely titka – interjú dr. Zámbó Ákos vezérigazgatóval
2018-ban először került átadásra a MagyarBrands Kiváló Munkáltatói Márka elismerése, amely olyan márkákat hívatott díjazni, amelyek nem csak kiváló márkaként tudnak érvényesülni a fogyasztók szemében, de munkáltatóként is megállják a helyüket. A díjazott márkák között megtalálható a magyar tulajdonú Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület is. Ennek kapcsán dr. Zámbó Ákossal, a KöBE vezérigazgatójával beszélgetünk a munkavállalókat érintő programokról.
Brandbook Magazin: Az elmúlt években milyen munkáltatói márkaépítéshez kapcsolódó programokat valósítottak meg?
Dr. Zámbó Ákos: Számunkra kiemelten fontos a munkatársaink visszajelzése a rendezvényeink és az új, építő célú intézkedéseink kapcsán, így a programok kialakításában rendszeresen figyelembe vesszük a véleményüket. Azt kell, hogy mondjam, el is merik mondani az észrevételeiket. Számos eset volt, amikor ők maguk javasoltak egy ötletet. Így született meg anno a Mikulás-ünnepség, az ingyeneskávé-lehetőség és a futóversenyek támogatásának ötlete is. Belső felméréseink alapján a legnagyobb dolgozói igény az egészséges életmódot támogató programjainkra van. Ennek jegyében munkatársaink nagy örömmel fogadták s örömmel is használják az újonnan kialakított kerékpártárolót. Tavaly pedig átadtuk a sportcentrumunkat, ahol jól felszerelt konditerem, pingpongterem, dartsgép, léghokigép, csocsó, pihenőrészleg infraszunával és egy masszázsszoba is várja a dolgozókat.
Brandbook Magazin: A folyamatos fejlődésre való motiválás fontos szempont a jó munkahely megítélésében. Ezen a területen a KöBE milyen eszközökkel segíti a munkatársaikat?
Dr. Zámbó Ákos: Számunkra a legfontosabb a belső dolgozói elégedettség. Ez azért is különösen lényeges, mert az elmúlt években egyre nehezebb a munkaerőpiaci helyzet. A jó szakember megtartása, illetve a kieső munkatárs helyett egy új szakember keresése, kitanítása egyre nehezebb feladat a munkáltató számára. Az egyik legfontosabb szempont természetesen a jó fizetés, ez alapvetően döntő lehet a munkahelyválasztásnál vagy egy munkahelyváltásnál. Igen ám, de ha a fizetések nagyjából azonos szinten vannak az egyes munkahelyek között, akkor felértékelődik, hogy hogy érzem magam az adott munkahelyen, és milyen perspektívát látok magam előtt. Munkavállalóink tisztában vannak azzal, hogy a KöBE egy sikeres cég, hiszen az árbevételünkről, az eredményeinkről folyamatosan tájékoztatva vannak. Tudják, hogy egy növekvő cégnél nem lesznek leépítések. Azt mondhatom, hogy a piaci átlag közelében mozog a KöBE, viszont amiben mi mindenképpen előrébb tartunk már másoknál: az a cafeteria. Nálunk a keret az átlagosnál jóval magasabb, amely elsősorban a pihenést szolgálja. A munkavállalók „kényszerítve” vannak arra, hogy elmenjenek pihenni, hogy lazítsanak. A másik dolog pedig a jutalom. Év végén jellemzően magas, a piaci átlagot meghaladó jutalmat kapnak a kollégák. Ez az elmúlt években mindig is így volt, legutóbb például kéthavi jutalmat kapott minden dolgozó az alapfizetésen felül. Azt gondolom, ez nem egy átlagos dolog.
Brandbook Magazin: A munkavállalók megtartásánál fontos eszköz lehet a lojalitást növelő programok is.
Dr. Zámbó Ákos: Egyedülálló lojalitási rendszerrel rendelkezünk, amit törzsgárdatagságnak nevezünk. Ez egy olyan intézmény, ahol az ötéves, a tízéves, a tizenöt éves, illetve a húszéves munkavállalókat díjazzuk. Oklevéllel köszöntjük őket, illetve pénzjutalmat is kapnak. Erre minden évben az év végi karácsonyi rendezvénykor kerül sor, amit mindig egy nagyon nívós helyszínen szoktunk tartani, és számos izgalmas előadót szoktunk meghívni rá. Örömmel mondom, hogy a KöBE idén huszonharmadik évét fogja ünnepelni, és tizenöt éves törzsgárdaokleveleket is adtunk már át.
Továbbá sokéves tapasztalataink szerint a lojalitást alapjaiban növelik a jó ügyeket támogató programok. A Szent Kristóf-alapítványt azért hoztuk létre, hogy a halálos kimenetelű balesetben életüket vesztett ügyfeleink hátrahagyott családtagjait támogassuk a bajban, akik részére ilyenkor egy jelentős összegű támogatást nyújtunk, még a biztosítási díjon túlmenően. Vannak olyan jó ügyet támogató programjaink, amelyekbe igyekszünk a kollégáinkat is bevonni. Ilyen például a véradás vagy az adománygyűjtő akciónk.
Minden évben megszervezzük a mostanra már hagyománnyá vált közlekedésbiztonsági rajzpályázatunkat, amit országos szinten meghirdetünk, és a végén értékes díjakat osztunk ki, illetve a rajzokból is kiállítást szervezünk az ügyfélszolgálaton. Idén közel ezerötszáz rajz érkezett be. Igyekszünk minél több tevékenységünkkel kisebb és nagyobb jó célok mellé is állni, valamint a munkatársakat ahol lehet bevonni.
Brandbook Magazin: Végül hogy látja, miben rejlik a jó munkahely titka?
Dr. Zámbó Ákos: Hát erről sokat lehetne beszélni, de én azt gondolom, hogy egy munkahelynél nagyon fontos, hogy a dolgozó olyan munkát végezzen, ami számára érdekes. Emellett kiemelten fontos az is, hogy milyen fizikai környezetben végzi ezt a munkát. Itt a KöBE-nél az elmúlt években sikerült olyan közeget kialakítanunk, ami alkalmas arra, hogy a munkavállalók azt érezhessék, hogy itt jó dolgozni, jó lenni. Emellett pedig igyekszünk támogatni a munkavállalóinkat. A KöBE-nél igen nagy szerepe van az emberi humánumnak, valamint annak, hogy a dolgozók hogy érzik magukat. Ilyen módon szociálisan érzékenyek vagyunk, hiszen a dolgozói légkört is sikerült úgy kialakítani, hogy egy támogató, odafigyelő, munkatársaik észrevételeit figyelembe vevő vezetőséggel dolgozhassanak munkavállalóink. Ezt a két dolgot tartom a legfontosabbnak.
Az eredeti cikk a Brandbook Magazin 2019-es számában olvasható.