TERC interjú
A TERC Kft-t 1990-ben 3 barát („TERC”) alapította 1 millió forintos törzstőkével. Jelenleg a kft. törzstőkéje 113 millió forint, melyen túlmenően jelentős vagyonnal is rendelkezik. A cég az építőipari normagyűjtemények, szoftverek mellett szakkönyvekkel, oktatással, mérnöki szolgáltatásokkal is foglalkozik, az építőipar háttér szellemi intézményeként tartják őket számon.
A cég történetéről, fejlődéséről, céljairól az egyik alapítóval, Molnár Miklós Konráddal beszélgettünk.
Molnár Miklós Konrád
Ügyvezető igazgató
Már 1984-ben, a Commodore számítógépek megjelenésekor költségvetés-tervező szoftvereket készítettünk, így megelőztük a korunkat. Felismertük, hogy a hatékonyság érdekében szükséges egy program, hiszen gyorsabb volt így elkészíteni a költségvetéseket, mint gépelni, átírni, majd újra gépelni. Ennek köszönhetően a Commodore-os korszakban több mint 350 szoftvert tudtunk eladni. Nagyon gyorsan haladtunk előre, hiszen néhány évvel később a privatizáció során megvettük ezt a tevékenységet folytató FÜTI vállalatot.
Alapvetően kétféle értéket állítunk elő: magát a szoftvert és az adattárat. A költségvetési adattár jelen pillanatban több mint 200.000 féle tételt, tételváltozatot és kb. 120.000 anyagot tartalmaz. Ez az igazi érték, hiszen a számítástechnikai programozásokhoz csak idő kell. Az adatbázist előállítani nagyon nehéz, szinte lehetetlen. Sokat számít az is, hogy a korábban megvásárolt FÜTI adatbázisa is mind hozzánk került, hiszen ott 320 ember dolgozott, az ő szellemi tulajdonuk pedig mind a mienk lett.
34 főfoglalkozású és kb. 100-150 külsős munkatársunk van, hiszen szerteágazó a tevékenységünk. Felnőtt szakképzésünk során 30-40 oktatóval dolgozunk, valamint a szakkönyvkiadás terén is rengeteg egyetemi vezető munkatárs dolgozik velünk.
Sokáig az építőipari normagyűjtemény és a szoftver volt a fő szakterületünk. Amikor 1997-ben a jelenlegi székhelyünk épületét megvettük és átalakítottuk, azt terveztük, hogy olyan szolgáltatóházat hozunk létre, ahol az egyik ajtón bemegy az ügyfél, hogy házat szeretne építtetni és amikor a másik oldalon kijön, tulajdonképpen összeállt a ház és nem kell tovább futkosnia.
Első lépésben a CAD stúdiót hoztuk létre, amely építőipari tervező szoftverek forgalmazásával foglalkozott, ezen kívül kiegészítő szoftvereket is írtunk hozzájuk.
A második lépcső akkor indult, amikor a Műszaki Könyvkiadótól megvettük az építőipari üzletágát szerzői és kiadói jogaival együtt, sőt, azok a kollégák, akik a könyvkiadónál dolgoztak, szintén átjöttek hozzánk.
A harmadik pillér az oktatás lett, hiszen úgy gondoltuk, hogy mérnököket, építőipari szakembereket kellene tovább képeznünk, valamint ma már kötelező továbbképzésekkel is foglalkozunk. 10 éve akkreditált felnőttképző intézményként működünk, OKJ-s szakképesítésekkel, kötelező és szabadon választott kreditpontos képzéseket, számítástechnikai oktatásokat szervezünk.
Eddig is piacvezetők voltunk 80-85%-ban, viszont egyik konkurenciánk tavaly abbahagyta tevékenységét, a KONTROL Kft-től pedig az építőipari-technológiai adattárakat, azok szerzői, forgalmazói jogait idén március 31-én vettük meg.
2010-ben közel 7 hónapig jogszabály rendelte el, hogy az építési célú közbeszerzési eljárásoknál a minisztérium honlapján elérhető, bárki számára térítésmentesen használható szoftverrel kellett a költségvetést elkészíteni. Az erre kifejlesztett TERC-ETALON Építőipari Költségvetés-kiíró Programrendszer ugyan ingyenes szoftver volt, ugyanakkor ennek PR értéke mellett közvetett forgalomnövelő hatása volt. Most a piac önmagát szabályozza arra, hogy ezt a rendszert használja, így szinte valóban megkerülhetetlenekké váltunk.
Keressük azt, hogy mivel tudjuk túlélni az építőipar nehézségeit, ezért tavaly két olyan területre is betettük a lábunkat, amely már nem kizárólagosan építőipari tevékenység. Tavaly EU-s források segítségével vettünk egy könyvdigitalizáló berendezést. Ez a gép emberi kéz érintése nélkül 2800 oldalt tud digitalizálni óránként anélkül, hogy károsítaná a könyvet. Bár már 400 könyvet digitalizáltunk, ugyanakkor ez teljesen új üzletágunk, kevés még rá az érdeklődés és a piac sem stabil, ehhez elég csak a szerzői jogok körüli dilemmákra gondolnunk. A másik üzletág pedig dokumentum archiváló gépek magyarországi nagykereskedelmével, disztribúciójával foglalkozik. Ebbe beletartozik a postánál megtalálható csekk beolvasó gépektől kezdve a dupla A0 papírok beolvasására alkalmas gépekig terjedő berendezések forgalmazása is.
A cég alapításától kezdve ez idáig egy embert sem kellett elbocsátanunk, nem volt bércsökkentés és első perctől kezdve erős nyereséghányaddal dolgozunk, valamint soha nem vettünk fel hitelt.
Az építőipar további segítése, támogatása és rendbe tétele. Nem tagadom, ennek érdekében lobbi tevékenységeket is végzünk.
Ha az új üzletágak és a KONTROL Kft. tevékenységének átvétele részben megtérülne, ha tisztább lenne a szakma és megszűnne az építőipar további visszaesése, valamint ha eltűnnének végre a világháborús lövésnyomok a budapesti falakról.
Számunkra a díj annak az elismerése, hogy egy cég kitalál egy semmihez sem kapcsolható márkanevet, ami ma szinte megváltoztathatatlan a magyar piacon. Tehát ha az mondjuk, hogy TERC, az építőipar ismeri a márkát. Mi hiszünk abban, hogy a MagyarBrands díj olyan értéket képvisel, ami meghatározó a magyar piacon a Magyar Termék Nagydíj mellett. A MagyarBrands díjat az elmúlt két alkalommal is elnyertük és idén is pályázunk.
A havonta több mint 130.000 címre kiküldött hírlevelünkben, levelezésünkben és kiadványainkban is szerepel, valamit hírként is feltüntetjük, hiszen nagyon értékeljük azt.
Jelen pillanatban az etikai díj megszerzése a célunk, bízunk abban, hogy ezt is meg fogjuk kapni. Több díjat is elnyertünk már, mint pl. a Magyar Termék Nagydíj, a Magyar Minőség Háza díj, voltunk az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása. Ezekre a díjakra büszkék vagyunk és úgy gondoljuk, hogy a jelenlegi aktivitásunk mellett ezek és az eddigi elért eredmények segítségével a TERC egy stabil és megbecsült márka marad.