Vesszük a hazait: legfőképp a mézet
Tudatosabban és szívesebben vásárolnak a hazai háztartások megbízható forrásból származó helyi terméket a tömeggyártott kommersz helyett a vírusjárvány óta, ha egyszerű azok beszerzése. – derül ki az Innotime Hungary Kft. legújabb, a helyi termékek fogyasztásáról szóló felméréséből. – Leginkább az élelmiszereknél figyelnek arra, hogy a környezetükben megtermelt áru kerüljön a családi asztalra; abból is a méz az, amit közvetlenül a termelőtől szeretnek megvásárolni.
Kik és mit vesznek szívesen helyből
Az 55 és 60 év közötti, elsősorban vidéki városban vagy községben élő nők részesítik leginkább tudatosan előnyben a helyi termékeket, de már a 30-as korosztály esetében is jelentősen felértékelődnek ezek az áruk. A mindennapokban elsősorban az élelmiszerek esetében figyelnek arra, hogy kistermelőtől szerezzék be az alapanyagokat, a nem élelmiszer jellegű kézműves termékek vásárlása továbbra is inkább alkalmankénti impulzus vásárlás, utazáshoz kötött és szuvenír jellegűek. – derül ki az országos online felmérésben részt vett 1400 önkéntes válaszaiból.
A helyi és kézműves termékek iránti – vásárlásban is mérhető – elköteleződés Somogy, Komárom-Esztergom, Békés, Veszprém és Jász-Nagykun-Szolnok megyében a legerősebb a felmérés szerint.
A helyi termékeket előnyben részesítő vásárlók körében a méz a legnépszerűbb kistermelői áru, amit a válaszadók csaknem háromnegyede szerez be közvetlenül az előállítótól. Népszerű helyi termékek még a zöldségfélék, a gyümölcsök, a növények (pl. palánta, virág). Sokan bíznak még termelőtől vásárolt tejtermékekben, savanyúságokban, valamint a tésztában és „házi” tojásban is.
Online vásárlás helyett termelői piacok
Az 1400 megkérdezett 40%-a vásárol helyi vagy kézműves terméket rendszeresen. A hajlandóság 63%-ra nőne, ha településén nyílna termelői bolt, mert véleményük szerint a termékbeszerzésen könnyíteni kellene.
Jelenleg az online rendelések ebben a termékkörben még nem követték az általános tendenciákat. A kistermelői áruk beszerzésekor a vásárlók – a felmérés résztvevőinek válaszai alapján – inkább a személyes kontaktust részesítik előnyben, és heti vagy havi rendszerességgel keresik fel a piacokat, termelői vásárokat, valamint a termelő saját boltját.
A cikk teljes terjedelmében itt olvasható: Vesszük a hazait: legfőképp a mézet (termekmix.hu)